Välkommen till Lifeproduction!

Välkommen till min blogg!

Hej! Jag är "Sankt" Ingvar!

2017-11-07

Hej alla heliga och hej ni slavar under syndens slaveri. Då var det så dags igen, dags att sticka ut hakan och vara lite lustig. Faktum är dock att alla vi som tror på Jesus är heliga. Sankt, eller sankte betyder just helig. Jag kan tänka mig att ordet Saint i engelskan är närbesläktat sankt - eller hur?
Vi har ofta väldigt svårt att se oss själva som heliga. I katolicismens värld så utväljs vissa riktigt fromma och snälla personer till helgon, och detta sker ofta långt efter den utvalda personens död. Ännu värre är att man sedan tillber dessa helgon för att de skall mana gott för oss inför vår fader i himmelen. Ser man på vad Bibeln säger, så är detta helt förkastligt och den grövsta sortens avgudadyrkan. Det finns inget som helst kristet i katolicismens doktriner. Däremot så finns det många härligt frälsta katoliker, men det är ju så klart något helt annat.
I breven som finns i nya testamentet så skriver Paulus exempelvis i Filipperbrevet 1:1  - Från Paulus och Timoteus, Kristi Jesu tjänare, till alla de heliga i Kristus Jesus som bor i Filippi, särskilt församlingsledarna och medhjälparna. Nåd och frid från Gud, vår fader, och herren Jesus Kristus.


Ja, men hur kan vi vara heliga. Vi som gör så många felsteg. Vår gamla natur spelar oss spratt hela tiden....
 
Det står följande i 1 Petrus 2:9-10  -Men ni är ett utvalt släkte, kungar och präster, ett heligt folk, Guds eget folk som skall förkunna hans storverk. Han har kallat er från mörkret till sitt underbara ljus. Ni som förut inte var ett folk är nu Guds folk. Ni som förut inte fann barmhärtighet har nu funnit barmhärtighet.
 
Det handlar självklart om att vi är friköpta genom Jesu blod, hans död på korset. Det är han som har fullbordat allt och gjort oss alla heliga. Inte bara några snälla helgon som påven utväljer. Det betyder att alla vi som tror kan kalla oss helig eller "sankt". Nu alla heliga helgon så är det dags att avsluta detta lilla inlägg. Vänliga hälsningar:  "Sankt" Ingvar!

 

Antal kommentarer: 0

Namn:
E-postadress:
Hemsideadress:
Meddelande:
:) :( :D ;) :| :P |-) (inlove) :O ;( :@ 8-) :S (flower) (heart) (star)