Välkommen till Lifeproduction!

Välkommen till min blogg!

Ett gott år!

2018-01-01


När jag skriver detta, så har ett gammalt år nått sitt slut och ett nytt påbörjats. Igår kväll, så satt jag före tolvslaget och skrev nyårshälsningar på mobilen. Då kom plötsligt och helt oväntat ett tilltal: - Gör stigarna raka!
Eftersom jag har näst intill noll koll på bibelställen och dess placering, så kollade jag upp texten. Jag kan konstatera att Gud gav mig och oss några nycklar till ett riktigt bra år och en underbar framtid!
Jag tänkte att vi ska gå igenom delar av Hebreerbrevets 12:e kapitel....
Vi startar från vers 1-3

- När vi alltså har en så stor sky av vittnen omkring oss, låt oss då lägga bort allt som tynger, och särskilt synden som snärjer oss så hårt, och löpa uthålligt i det lopp som vi har framför oss. Och låt oss ha blicken fäst vid Jesus, trons upphovsman och fullkomnare,som i stället för den glädje som låg framför honom utstod korsets lidande utan att bry sig om skammen och som nu sitter på högra sidan om Guds tron.  Tänk på honom som måste uthärda sådan fiendskap från syndare, annars tröttnar ni och tappar modet.
 
Om vi ska bli lyckliga och ha ett gott år, så måste vi lägga bort synden. Vi kommer inte att vara syndfria här på jorden, men sådant som sexuell synd, girighet, bitterhet och annan plåga är fullt möjligt att lämna genom ett medvetet beslut. Vi kan behöva hjälp av en trogen vän eller själavårdare för att finna vägen ut ur dessa synder, men gör det! Det är så du blir fri och lycklig!
De efterföljande verserna talar om Herrens fostran, som vi inte skall förakta. Det är självklart jobbigt för stunden och något vi gärna skulle vilja slippa. Faktum är dock att dessa erfarenheter är något som skapar personlig karaktär och också ger oss förmåga att ha förståelse för våra medmänniskors livssituation.
Vi läser vidare från vers 12-15

- Styrk därför kraftlösa händer och svaga knän.  Gör stigarna raka för era fötter, så att den fot som haltar inte går ur led utan i stället blir botad. Sträva efter frid med alla och efter helgelse. Ty utan helgelse kommer ingen att se Herren.  Se till att ingen går miste om Guds nåd och att ingen bitter rot skjuter skott och vållar skada och många smittas.


I dessa verser så uppmanas vi att styrka kraftlösa händer och knän, dvs, att be för och uppmuntra de lemmar i kroppen som är kraftlösa och svaga. Detta gäller både individuellt, och som Kristi Kropp. (Den kristna gemenskapen) Sedan uppmanas vi att hålla oss på stigen dvs, avhålla oss från synd, så att det som haltar i våra liv, kan bli botat. (Svaga, bräckliga områden i livet, svagheter)

Vi kan sedan läsa om att utan helgelse,. så kommer vi inte att se Herren. Om du längtar efter att uppleva mer av Guds härlighet, så är svaret att du måste klä av dig dina medvetna synder. Ta vara på nåden och bekänn dina  synder som synd. Gör sedan som i Jesu förmaning i texten om äktenskapsbryterskan: Jesus sade åt henne. - Inte heller jag dömer dig.  Gå, men synda inte mer!
 
Bitterhet är bland det värsta som kan drabba oss. Den besmittar och är en stor förbannelse inte bara för oss själva, utan för hela familjen, vännerna och släkten. Låt aldrig den bittra roten skjuta skott. Hugg av den omgående!
Att förlåta någon är dock inte alls samma sak som att du måste umgås med den person/personer som gjort dig illa.  Du ska ju självklart inte behöva träffa, eller umgås med någon som begått sexuella övergrepp, misshandlat, rånat, mobbat eller hotat dig.

Det är dock livsviktigt att du beslutar dig för att förlåta, annars kommer du i all framtid att vara bunden vid den personen (personerna) som utfört övergreppen. Plågsamma minnen, ilska och bittert hat kommer då att dominera dina tankar och hela din tillvaro i det närmaste totalt.

Ett råd är att ta hjälp med att bearbeta dessa svåra händelser. (gärna själavårdare) Vi är ju till för att hjälpa varandra - eller hur.....?

Detta var några tips om hur du och jag kan få ett gott år och en härlig framtid! Guds rika välsignelse till dig!  /Ingvar :o)
 
 
 
 
 
 
 

Antal kommentarer: 0

Namn:
E-postadress:
Hemsideadress:
Meddelande:
:) :( :D ;) :| :P |-) (inlove) :O ;( :@ 8-) :S (flower) (heart) (star)