Välkommen till Lifeproduction!

Välkommen till min blogg!

Du har ett sigill på din panna!

2017-12-07

De flesta av oss troende är nog medvetna om vilddjurets märke som kommer att vara på pannan, eller vänster handled. Faktum är dock att vi troende redan är "stämplade" med original-sigillet.

För några dagar sedan när jag och min kära Ingela åt lunch på en restaurang så kom det plötsligt en hälsning till mig, om att sonen i en familj vi känner har ett sigill på sin panna. Jag blev väldigt överraskad av denna lilla hälsning och undrade vad som egentligen menas med detta sigill. Eftersom vi lever i dessa moderna tider så googlade jag på ordet och fann en hel del intressanta saker angående lammets sigill. Jag klistrar här in ett litet stycke av vad jag läste om detta:

Gud ger märke
Bibeln berättar om hur Gud ger sitt folk eller en person ett särskilt märke, på handen, på pannan eller på något han äger.

Ett sådant märke satte Gud på Kain (1 Mos.4:15) så att ingen skulle slå ihjäl honom.

I Andra Moseboken läser vi om hur folket befriades ur Egypten. Innan det sista straffet kom över Farao och Egypten befallde Gud genom Mose folket att stryka påskalammets blod på dörrposterna till sina hus. Blodet var ett tecken till räddning (2 Mos.12).

Längre fram fick profeten Hesekiel i en syn se hur Guds straffdom kom över Jerusalem. Men innan det sker får en ängel befallning att ”gå igenom Jerusalems stad, och teckna med ett tecken på pannan de män som suckar och jämrar sig över alla styggelser som bedrivs där”. (Hes.9) Det ord för ”tecken” som här används är namnet på sista bokstaven i hebreiska alfabetet. Denna hade formen av ett kors. Ängeln tecknade ett + på pannan.

I Uppenbarelseboken kommer detta igen. Innan Guds dom drabbar jorden får änglar gå ut och märka Guds tjänare med sigill på deras pannor. (Upp.7:3)

 

Tänk att alla vi som tror på Jesus har fått detta "lammets sigill" till beskydd i den tid som nu är. Vi behöver därför inte frukta utan vi kan vara trygga med att Gud är med oss alla! /Ingvar

(Synonymer till ordet sigill är: stämpelavtryck, plombering, insegel)

 

 

 

Antal kommentarer: 2

2020-07-25 08:52:47 - Mandub Bozidar, lintunen.tetrao@gmail.com

Intressant tanke, för räddning. Men om Adam inte hade syndat, var skulle då mänskligheten tillbringa evigheten?

2022-06-22 12:34:56 - Mandub Bozidar

lintunen.tetrao@gmail.com
Intressant tanke, för räddning. Men om Adam inte hade syndat, var skulle då mänskligheten tillbringa evigheten?
Namn:
E-postadress:
Hemsideadress:
Meddelande:
:) :( :D ;) :| :P |-) (inlove) :O ;( :@ 8-) :S (flower) (heart) (star)